Expert worden in rollenspel - Om in te zetten bij bedrijfstrainingen of als coach. Je leert niet alleen gesprekstechnieken beheersen en in te zetten in spel, maar ook de theorie erachter.

- De zin van trainingsacteren is voor mij met name een situatie scherp neer te zetten, en dan op een herhaalbare, veilige en respectvolle manier die situatie een of meerdere malen uitspelen, met als doel leerervaringen voor de trainee. - (Bram, ex-student)

Schrijf je in voor deze opleiding!

  • Praktisch
  • Inhoud
  • Trainers
  • Modulen

Docenten
Toos Sax van der Weijden (Hoofddocent) en professionele Trainingsacteurs

Startdatum
2 november 2018

Groepsgrootte
6 – 8 studenten.

Voor deelname beschik je over minimaal een HBO werk en denkniveau.

Lestijden / Lesdagen
Inloop 9:00 uur
Start 9:30 uur
Eind 17:00 uur
Module 1 - vrijdag 2 nov 2018
Module 2 - zaterdag 3 nov 2018
Module 3 - vrijdag 16 nov 2018
Module 4 - vrijdag 23 nov 2018
Module 5 - vrijdag 7 dec 2018
Module 6 - vrijdag 14 dec 2018
Module 7 - vrijdag 11 jan 2019
Module 8 - zaterdag 12 jan 2019
Module 9 - vrijdag 18 jan 2019
Module 10 - vrijdag 1 feb 2019

Oefenavonden
19:30 uur -22:00 uur
OEFENAVOND 1 - 9 nov 2018
OEFENAVOND 2 - 30 nov 2018
OEFENAVOND 3 - 21 dec 2018
OEFENAVOND 4 - 25 jan 2019

Locatie
In het Koorenhuis, Prinsegracht 27 in Den Haag
Theater de Vaillant, Hobbemastraat 120 in Den Haag (uitwijklocatie)
De gesprekken met de psycholoog vinden plaats op locatie.

Aantal lessen
72 lesuren á 60 min
+/- 50 uur zelfstandig werken

Kosten
€2995,- incl. btw
Prijzen omvatten naast de lessen persoonlijke begeleiding, digitale lesomgeving en studiemateriaal.
Betaling in termijnen mogelijk. Mail voor verdere informatie naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel naar 06 15 11 57 19

Inschrijven
Enthousiast geworden en heb je zin om de Opleiding Trainingsacteren te volgen? Je kunt je HIER meteen inschrijven!

Wat leer je?
In de opleiding Trainingsacteren leer je hoe je je persoonlijke en acteurskwaliteiten voor een trainee kunt inzetten:

  • Je breidt je acteertechnieken uit en versterkt ze.
  • Je leert je eigen gedachten, gevoelens en gedrag (beter) kennen, zodat je daar al improviserend uit kunt putten. En je traint om deze te registeren terwijl je speelt, net zoals je het gedrag van degene met wie je speelt leert registreren. Je leert op grond hiervan constructief feedback te geven.
  • Je ontwikkelt je in het efficiënt filteren van een casus om het soort gesprek te duiden en je rol daarin aan te kunnen spelen.
  • Je oefent je in het natuurlijk inspelen op het aanbod van de trainee, zodat deze het effect merkt van zijn gedrag, en gedragsalternatieven aanleert om in de dagelijkse praktijk toe te passen.
  • Je leert de in het werkveld meest gebruikte gespreksmodellen en psychologische modellen kennen en gebruiken.
  • Je past diverse (didactische) werkvormen toe, met kennis van de situatie waarin ze van pas komen.
  • Je verdiept je in verschillende rollen en culturen in bedrijven.
  • Dit alles om zo effectief mogelijk je acteerspel in te zetten en samen te werken met de trainer en de trainees, om het beoogde doel van een training te helpen bereiken.

Wat doe je?
Al doende leren en daarop reflecteren is het uitgangspunt van deze opleiding. Rollenspellen en andere dramavormen bieden jou de mogelijkheid om met hart, hoofd én handen te leren. Met gerichte oefeningen en simulaties leer je de mechanismen van communicatie kennen en bespelen. Je krijgt improvisatietechnieken aangereikt als basis voor het aanspelen van en inspelen op diverse soorten gesprekken. Je brengt (eigen) casuïstiek in en ontwikkelt scènes waar aan te leren valt. Je experimenteert met diverse werkvormen die je als trainingsacteur kunt inzetten.

Hierbij is steeds één van de andere deelnemers, je docent of een trainingsacteur uit het werkveld je spel- en sparringpartner. Aan de hand van de feedback ontwikkel je je, vanuit je eigen leerpunten.De geboden communicatietechnieken helpen je jezelf te ontwikkelen én anderen te ondersteunen in hun leerproces.

Aan het begin en einde van de opleiding, heb je de mogelijkheid om 2x met de psycholoog af te spreken. Je bekijkt samen eventuele blokkade(s) die jij ervaart om je werk als trainingsacteur te doen. Soms ligt dat voor de hand, soms is het echter wat onbewuster. De sessies gebruik je om die blokkade(s) op te heffen, zodat je met zelfvertrouwen aan de slag kunt.

Tussen de modules door krijg je de gelegenheid aan de hand van gerichte opdrachten met elkaar te oefenen. Hand-outs en literatuur bieden je de nodige theorie en modellen.

Tijdens de opleiding worden er voortdurend verbanden gelegd: tussen acteervaardigheden en communicatieve vaardigheden, en tussen improvisaties en simulaties. Het oefenen in het neerzetten van gedrag wordt gelinkt aan diverse rollen uit psychologische modellen. De geboden communicatietechnieken helpen je jezelf te ontwikkelen en anderen te ondersteunen in hun leerproces.

Zelfonderzoek, reflectie op eigen functioneren en zelfstudie maken onderdeel uit van het curriculum. Je krijgt zicht op hoe je naar jezelf kijkt in relatie tot hoe je met je trainee en trainer werkt. Daarnaast leer je hoe je vanuit respect voor de ander je trainingsacteerwerk het beste vormgeeft. Literatuur op het gebied van trainingsacteren ondersteunt en verrijkt wat je leert. Zo doe je zoveel mogelijk ervaring en inzicht in het trainingsacteren op.

De opleiding wordt afgesloten met een assessment.

Voor wie?
Voor (amateur)acteurs.
Voor hen, die na eerdere ervaring met rollenspellen zelf willen trainingsacteren.
Voor professionals die hun cliënten helpen met hun persoonlijke en professionele ontwikkeling, en zich graag de vaardigheden van het trainingsacteren eigen maken.
We houden rekening met verschillen in achtergrond en niveau. Bij weinig speelervaring raden we je aan om eerst Toneel Intensief XL of XXL te volgen.

Studie-uren

Een module omvat 6 lesuren. Daarnaast zijn er huiswerkopdrachten, zoals leeswerk, rollen en rollenspellen voorbereiden en logboek bijhouden. Hiermee ben je wekelijks +/- 3 uur bezig.

Afronding en beoordeling

De Opleiding Trainingsacteren wordt afgesloten met een eindverslag en het assessment. Met een eindverslag beschouw je de opleiding en wat het jou heeft gebracht. Je kunt deelnemen aan het assessment wanneer je de lesdagen hebt gevolgd en het eindverslag hebt ingeleverd. Je maximaal één lesdag missen. Met het assessment sluit je de Opleiding Trainingsacteren af, ook daar krijg je feedback op.


Aan het eind van de Opleiding Trainingsacteren ontvang je een certificaat en feedback op je eindverslag en je assessment.

Eerst een adviesgesprek?
Om een gefundeerde keuze te kunnen maken, bieden we je de mogelijkheid van een adviesgesprek, al dan niet telefonisch. Daarin onderzoek je of de opleiding trainingsacteren bij je past en aansluit bij wat jij zoekt. Wordt de opleiding betaald door je werkgever, dan kan deze ook een gesprek met één van onze medewerkers aanvragen.

Een adviesgesprek is kosteloos en geheel vrijblijvend. Je vraagt het aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch via 06 19 52 82 75.

Of weet je het al zeker? Schrijf je dan nu in!

Hoofddocente
Toos Sax van de Weijden

“Ontdek wat er is. Ervaar wat werkt. Oefen hoe het anders kan.”

Toos Sax van der Weijden is theaterdocent en docent trainingsacteren bij Haags Theaterhuis. Als theaterdocent heeft zij zich gespecialiseerd in improvisatie. Ze coacht cursisten in het toepassen van acteer- en improvisatietechnieken om scènes zo spannend mogelijk te maken.

In de opleiding trainingsacteren doceert zij de nodige acteertechnieken en communicatievaardigheden en legt ze verbanden met psychologische modellen die in veel trainingen worden gebruikt. Daarnaast werkt zij als trainingsacteur, coach en trainer vanuit haar eigen bedrijf Explorans. Voor Explorans begeleidt zij mensen bij het bewust worden van hoe zij acteren in hun werk, hun privéleven of op de bühne. Ze traint hen zodat zij hun talenten en kwaliteiten effectiever gebruiken.

Toos vertelt over haar loopbaan en haar werk als docent en trainingsacteur.

Wat heb jij met acteren?
“Voor mij is acteren een avontuur, een geestelijk en energetisch samenspel in het moment. Het is de uitdaging iets bij de medespeler voor elkaar te krijgen door voortdurend in contact te blijven, alert, vindingrijk en gevoelsmatig te reageren. Te spelen met dat wat de ander aanbiedt, daarvoor de ruimte te geven en te nemen om te schakelen. Als ik lang niet acteer mis ik iets: alsof mijn emotionele huishouding niet meer op orde is. Het werkt dus ook als uitlaatklep.”

Hoe heb je je ontwikkeld als trainingsacteur?
“Na mijn opleiding aan de toneelschool heb ik het acteren verder ontwikkeld door 20 jaar als actrice werkzaam te zijn in het theater. Daarnaast heb ik regelmatig gewerkt als theaterdocent en regisseur. In die functies heb ik het observeren en feedback geven ontwikkeld. Gedurende mijn loopbaan heb ik me verdiept in hoe het communicatieproces verloopt. In het trainingsacteren komen deze vaardigheden samen.

Ik heb trainingen ondersteund op het gebied van gespreksvoering, persoonlijke en professionele ontwikkeling, klantencontact en leidinggeven. Dit heb ik gedaan voor organisaties in verschillende sectoren zoals: het onderwijs, de gezondheidszorg, justitie, cultuur, de chemie, de bloemenhandel, de it-sector en de game-industrie. De vragen die ik krijg breiden zich nog steeds uit.”

Trainingsacteren is een vak. Wat zie jij als de kunst van je vak?
“Als trainingsacteur ben je zelf het instrument. Dat maakt dat het belangrijk is dat je jezelf goed kent, zodat je jezelf volledig kunt benutten voor de nagebootste situatie, de rol én de ander. Je bent dienstbaar aan de cursist en zijn leerproces.

De kunst van het vak trainingsacteren is voor mij dat je in een gegeven situatie vanuit gevraagd gedrag oprecht kunt reageren en tegelijkertijd kunt registreren wat maakt dat je zo reageert. Het is belangrijk dat je je snel in een andere (werk)situatie kunt verplaatsen in de rol die daarbij van je wordt gevraagd. Wat je daarvoor nodig hebt is een goed begrip van en een goed gevoel voor (bedrijfs)processen, de rollen en het krachtenveld. Het stellen van de juiste vragen en een luisterend oor helpen daarbij.

Je moet gemakkelijk kunnen schakelen tussen ‘in het spel’ en ‘uit het spel’ stappen en daarin helder zijn. Om na de oefening waardevolle feedback aan een cursist te kunnen geven, is het nodig dat je tijdens je spel kunt registreren wat er gebeurt. Dat doe je door de situatie als het ware van bovenaf te bekijken (een zogenaamde ‘helikopterview’).”

Wat vind je mooi aan jouw vak van trainingsacteur?
“Al in de voorbereiding van de situatie die een deelnemer van een training wil uitwerken begint een leerproces. Hij* beschrijft wat er speelt en hoe hij het anders zou willen. In het uitspelen van de situatie laat hij zien hoe hij in daarin ‘acteert’. De deelnemer krijgt feedback op wat hij doet, past nieuwe dingen toe, maakt keuzes en ervaart wat het effect is als hij iets anders doet en zaken anders benadert. Hij ontwikkelt zijn vaardigheden en gebruikt ze zodat zijn kwaliteiten meer tot zijn recht komen. Om in dit leerproces een rol in spelen en van dichtbij mee te maken, dat is wat ik mooi vind aan mijn vak.”

Wat vind je mooi aan het docentschap?
“Om over te dragen wat ik essentieel vind aan drama, moet ik me erin verdiepen. Dat maakt dat ik ben blijven bijleren en ik mijn vak heb verbreed. Het blijft me boeien en daardoor breng ik mijn expertise met mijn enthousiasme over. Daarbij houd ik van technieken en vaardigheden die zo eenvoudig zijn en effectief. Dat geldt voor acteertechnieken en ook voor de modellen en vaardigheden die in trainingen worden overgedragen. Ik vind het leuk om te observeren en te analyseren hoe het beter, op toneel spannender en in trainingen effectiever kan. Het fijne aan werken bij Haags Theaterhuis is dat de groepen klein en toch groot genoeg zijn en dat de mensen er echt voor gaan in de lessen. Er komt zoveel energie vrij, soms is het heel ontroerend wat er gebeurt of dramatisch of ontzettend grappig. Ik mag als publiek opgaan in de verhalen en word verrast door de vindingrijkheid en eigenheid van de cursisten.”

Wat inspireert jou in je werk?
“De toneelvloer is een vrijplaats waar alles kan en mag, zonder dat het directe consequenties heeft in het dagelijkse leven. Je kunt je voordeel doen met wat je er ontdekt.”

“Ik heb er plezier in om samen met een trainee op zoek te gaan naar oplossingen voor zijn vraag in een leerproces dat al doende plaatsvindt. Ik houd van het schakelen tussen de rollen die daarvoor nodig zijn: De rol van begeleider, de rol van acteur en de rol van regisseur van het leerproces. Wat mij inspireert in dit proces is dat ik deelgenoot ben van situaties die er toe doen en van leermomenten die zich voltrekken. Een soort gecomprimeerde werkelijkheid waarin essentiële zaken hun beslag krijgen.”

Kun je nog enkele belangrijke kwaliteiten van een trainingsacteur noemen?
“Trainingsacteurs hebben een open houding, een groot inlevingsvermogen, maken contact met hun medespeler(s), schakelen snel en gemakkelijk naar ander gedrag (flexibiliteit, improviseren), zijn doelgericht in hun spel en tonen creativiteit. Naast dat zij oog hebben voor de persoon en het proces houden zij ook het leerdoel van de trainee voor ogen. In de opleiding van Haags Theaterhuis word je opgeleid in alle facetten van het trainingsacteurschap, zodat je professioneel aan de slag kunt.”

Wat is jouw ambitie?
“Het is mijn ambitie om mijzelf in mijn vak te blijven ontwikkelen. En met plezier geef ik mijn expertise door aan andere trainers en (trainings)acteurs.”

Wat is je advies aan beginnende trainingsacteurs?
“Meters maken. Doe ervaring op. Je ontwikkelt jezelf door in samenwerking met één of meerdere trainers aan de slag te gaan. Door in verschillende trainingen te acteren, door diverse werkvormen toe te passen en voor allerlei organisaties te werken, ontwikkel je jezelf tot een allround trainingsacteur.”

* Waar we schrijven over ‘trainingsacteur’ en ‘deelnemer’ in de mannelijke vorm en de vervoegingen daarvan, kunnen ook de vrouwelijke vorm en de vervoegingen daarvan worden gelezen.

Toos Sax van der Weijden op LinkedIn


Martine Jonkman is als psycholoog verbonden aan de opleiding.



Een aantal lessen is er een professionele trainingsacteur als tegenspeler aanwezig.

De opleiding is opgedeeld in modulen, oefenavonden en 2 gesprekken met psycholoog.

Modulen v.a. november 2018

Module 1: Gedragsdrama en instrumenten van de trainingsacteur
vrijdag 2 november 2018

Module 2: Communicatie
zaterdag 3 november 2018

Oefenavond 1
9 november 2018

Module 3: Feedback
vrijdag 16 november 2018

Module 4: Omgaan met (grote) emoties
vrijdag 23 november 2018

Oefenavond 2
vrijdag 30 november 2018

Module 5: Status
vrijdag 7 december 2018

Module 6: Spelen met gedrag
vrijdag 14 december 2018

Oefenavond 3
vrijdag 21 december 2018

Module 7: STAR
vrijdag 11 januari 2019

Module 8: Samenwerken met trainer en trainees, diverse werkvormen
zaterdag 12 januari 2019

Oefenavond 4
vrijdag 25 januari 2019

Module 9: Persoonlijke leerpunten
vrijdag 18 januari 2019

Module 10: Assessments
vrijdag 1 februari 2018


Een module omvat 6 lesuren. We beginnen elke lesdag om 9:30 uur, inloop vanaf 9.00 uur. De oefenavonden zijn van 19:30 tot 22:00 uur. De 2 gesprekken met de psycholoog plan je zelf met haar in, vóór module 5 en vóór module 9. Daarnaast zijn er huiswerkopdrachten, zoals leeswerk, rollen en rollenspellen voorbereiden en je persoonlijke logboek bijhouden. Hiermee ben je wekelijks +/- 3 uur bezig.

 

Login Form